Tanya Jawab
tentang Keberadaan ALLAH
Soalan:
seseorang berkata: Allah duduk atas Arasy tetapi tidak seperti duduk kita
[manusia], maka apakah hukumnya???
Jawab:
Orang yang berkata itu TELAH KUFUR, wal`iyazubillah,
Perkataannya
TIDAK SEPERTI DUDUKNYA KITA sama sekali tidak memberi manfaat kepadanya kerana
dia telah mendustakan al-Quran, dia telah mendustakan firman Allah ta`ala:
"لَيْسَ
كَمِثْلِهِ شَيْءٌ".
“Tidak
ada sesuatupun yang menyerupai-Nya dalam apa jua bentuk sekalipun”. (Surah
asy-Syura: 11)
Sesungguhnya
al-Imam ath-Thahawi radhiyallahu`anhu telah berkata:
"وَمَنْ
وَصَفَ اللهَ بِمَعْنًى مِنْ مَعَانِي الْبَشَر فَقَدْ كَفَرَ".
“Dan
barangsiapa yang menyifatkan Allah dengan satu sifat daripada sifat-sifat
manusia, maka sungguh dia telah kufur”.
Iaitu
orang yang menyifatkan Allah dengan satu sifat daripada sifat-sifat manusia,
maka dia adalah seorang yang kafir.
Sedangkan
sifat duduk itu tidak tersembunyi daripada kamu bahawa ia adalah sifat manusia,
dan orang yang menyifatkan Allah dengan sifat duduk di atas Arasy, maka dia
telah menjadikan Allah itu memiliki saiz/ukuran yang tertentu kerana Arasy itu
mempunyai saiz/ukuran kerana ia adalah makhluk sekalipun saiz/ukuran tersebut
tidak diketahui melainkan Allah ta`ala sahaja.
Dan
al-Hafiz Abu Nu`aim telah meriwayatkan sesungguhnya `Ali bin Abi Thalib
radiyallahu`anhu telah berkata:
"مَنْ
زَعَمَ أَنَّ إِلَـــهَنَا مَـحْدُوْدٌ فَقَدْ جَهِلَ الْـخَالِقَ الْمَعْبُوْدَ".
“Barangsiapa
yang mendakwa bahawasanya Tuhan kami mempunyai saiz/ukuran tertentu, maka
sungguh dia seorang yang jahil tentang Tuhan yang disembah”.
Dan
orang yang berkata Allah itu duduk, maka dia telah menjadikan Allah ta`ala itu
memiliki saiz/ukuran.
Sesungguhnya
al-Imam ar-Rifa`ie radiyallahu`anhu telah berkata:
"صُوْنُوْا
عَقَائِدَكُمْ مِنَ التَّمَسُّكِ بِظَاهِرِ مَا تَشَابَهَ مِنَ الْكِتَابِ
وَالسُّنَّةِ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ أُصُوْلِ الْكُفْرِ".
Maksudnya:
“Hendaklah kalian memelihara aqidah kalian daripada berpegang dengan zahir nas mutasyabihat daripada al-Quran dan al-Sunnah kerana sesungguhnya yang demikian itu daripada punca kekufuran”.
“Hendaklah kalian memelihara aqidah kalian daripada berpegang dengan zahir nas mutasyabihat daripada al-Quran dan al-Sunnah kerana sesungguhnya yang demikian itu daripada punca kekufuran”.
Maknanya
berpegang dengan zahir nas mutasyabihat daripada al-Quran dan al-Hadis seperti
ayat:
"الرَّحْمَنُ
عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى".
Maksudnya:
“Allah istawa ke atas Arasy”
“Allah istawa ke atas Arasy”
Telah
menyebabkan ramai dalam kalangan manusia jatuh kelembah kekufuran [kerana
berpegang dengan zahir ayat di atas]. Dan ketahuilah bahawasanya tidak harus
mentafsirkan al-Quran dengan tafsir yang tidak selari dengan bahasa Arab, maka
al-Wajh, Yadd dan al-`Ain warid di dalam al-Quran al-Karim dengan makna jisim
bagi makhluk dan dengan makna selain daripada jisim. Dan tidak pernah warid di
dalam al-Quran penggunaan sifat duduk keatas Allah, maka tidak harus dikatakan
bahawasanya Allah ta`ala duduk di atas Arasy tidak seperti duduknya kita kerana
sifat duduk tidak akan berlaku melainkan kepada jisim-jisim.
Maka
orang yang seperti ini hendaklah dia memperbaiki dirinya dan hendaklah dia
mengubah i`tiqadnya dan hendaklah dia kembali kepada Islam dengan mengucapkan
dua kalimah syahadah.
Via
Ibnu Syafie
No comments:
Post a Comment